اکتیو شبکه چیست؟

اکتیو شبکه چیست؟

اکتیو شبکه (Active Network) یک مفهوم نسبتا جدید است که در آن، شبکه، یک مجموعه پسیو و صرفا حامل بیت‌های داده‌ نیست. بلکه مجموعه‌ای از گره‌های فعال (Node) است که یک‌سری عملیات سفارشی روی داده‌های عبوری اجرا می‌کنند. در این مکانسیم جدید نه‌تنها گره‌های شبکه قادر به اجرای محاسبات و پردازش روی داده‌ها هستند، بلکه دست کاربران برای تزریق برنامه‌های سفارشی به نودهای شبکه و تغییر مسیر داده‌ها باز است.

«اکتیو» به فارسی یعنی «فعال». می‌توان گفت این شبکه پیکربندی دستگاه‌هایی مثل روتر، سوئیچ و فعالیت‌های نرم افزاری را برعهده می‌گیرد و به تعبیر دیگر روی تجهیزات فیزیکی شبکه اجرا می‌شود.

خدمات اکتیو شبکه

در حقیقت به‌محض آنکه خدمات شبکه پسیو راه‌اندازی شدند، وقت پیکربندی خدمات Active Network است. تنظیمات و پیکربندی‌های سخت‌افزارها باید در این مرحله انجام شوند. از تضمین امنیت با نصب‌ و راه‌اندازی آنتی‌ویروس گرفته تا پیکربندی نرم افزارها، از تنظیم و پیکر بندی تجهیزات وایرلس تا پیکربندی روتر و سوئیچ بکاپ‌گیر خودکار، از انواع مجازی سازی گرفته تا ارائه سرویس‌های مبتنی بر ویپ، از نصب برنامه‌های مدیریت دسترسی تا راه اندازی سیستم‌عامل‌ها، از نصب و پیکربندی فایروال‌ها گرفته تا ارائه سرویس‌های مجازی خصوصی، همه و همه بخشی از خدمات اکتیو شبکه هستند که در این مرحله صورت می‌گیرند.

Rate this post
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.